De eerste versie van het trainingsschema voor 2022-2023 staat op de website. WV is weer open; teams en trainers beslissen zelf wanneer ze weer beginnen met trainen. De eerste wedstrijden zijn op 3-4 september.
De circuittraining o.l.v. TJC pupillen Sjoerd Degenkamp (maandag) begint weer vanaf 5 september. De circuittraining van Coerver Coaching (woensdag) start op 7 september. Om vóór de eerste wedstrijd toch een keer te kunnen trainen, organiseren we op woensdag 31 augustus zelf een circuittraining voor teams in ronde 2 (16.00-17.00 uur) en ronde 3 (17.15-18.15 uur). De mini’s (ronde 1) zijn op 31 augustus nog vrij; zij beginnen met de circuittraining van Coerver op 7 september.
Een aantal teams heeft voor komend seizoen nog geen trainer. We doen wat we kunnen om die te vinden. Maar hoe graag we ook willen en hoe hard we proberen, zonder hulp van ouders krijgen we het niet rond. We doen daarom een dringend beroep op ouders om in te springen. Voor ouders die willen trainen – dat kan ook als duo of in andere vormen van samenwerking – is begeleiding en ondersteuning van onze technische staf beschikbaar: zij leveren oefenstof, verzorgen workshops, organiseren coaching van trainers op het veld, enzovoort. Je staat er als trainer echt niet alleen voor. Onze technische staf bestaat komend seizoen uit Romeo Lensa (hoofd jeugdopleiding en TJC bovenbouw zaterdag), Sjoerd Degenkamp (TJC onderbouw), Detlev Vreeken (TJC Onder 8-9), Robby Welman (TJC O10-11), Gerard Engelsma (TJC zondag) en Mo el Adbellaoui (TJC meidenteams).
Een groot maar tijdelijk ongemak is dat onze vaste leverancier van ballen, Derbystar, onze bestellingen op zijn vroegst begin september kan leveren. Teams die nog zonder ballen zitten – dat zijn er veel, want deze zomer zijn alle lockers leeggehaald om te kunnen herverdelen en verversen – moeten even improviseren: vraag spelers om komende twee weken even zelf een bal mee te nemen – totdat we de nieuwe ballen binnen hebben. Niet optimaal, allesbehalve, maar dit is overmacht.
De competitie begint op zaterdag 3 en zondag 4 september. Teams t/m Onder 12 spelen een vierfasencompetitie en worden dus driemaal opnieuw op sterkte ingedeeld. Vanaf Onder 13 spelen teams een driefasencompetitie: een eerste korte ronde van 4-5 wedstrijden, een ronde van 8 wedstrijden en na de winterstop een ronde van 12 wedstrijden. Ook hier wordt op basis van resultaten telkens opnieuw op sterkte ingedeeld.
Wedstrijden verplaatsen is gezien het volle programma onwenselijk. Het is bovendien aan allerlei regels en beperkingen gebonden. Probeer bij spelerstekort het probleem eerst op te lossen met invallers uit andere teams. Is verplaatsen toch onvermijdelijk: doe niets zonder vooroverleg met de wedstrijdsecretaris – op zaterdag is dat Han van Popering (jeugd.wedstrijdsecretariszaterdag@wvhedw.nl), op zondag Yassir Boudazdaz (jeugd.wedstrijdsecretariszondag@wvhedw.nl).
Ook de aanvraag van oefenwedstrijden gaat via Han en Yassir. Alleen zij hebben zicht op het geheel aan wedstrijden op zaterdag en zondag en kunnen beoordelen wat er wel en niet mogelijk is.
Teamtaken verdelen. WV-HEDW is een club voor de leden, door de leden. De club wordt volledig draaiende gehouden door vrijwilligers, van teamleiders tot bestuursleden. Daarom is het belangrijk om ook binnen een team de taken eerlijk te verdelen, zodat iedereen een bijdrage levert. Elk team ontvangt komende week een ‘teamtakenformulier’ met alles wat door de ouders zelf geregeld moet worden. We vragen elk team om dat formulier uiterlijk 5 september ingevuld aan ons terug te sturen.
Het helpt de communicatie enorm als we zo snel mogelijk weten wie de teamleider wordt. In veel gevallen zijn dat de leiders van afgelopen seizoen, maar vaak genoeg ook willen mensen wel eens afgelost worden of zijn ze al gestopt. Bespreek dus binnen het team als eerste punt wie dit seizoen teamleider wordt en daarmee eerste aanspreekpunt en ‘doorgeefluik’ (ontvangen én zenden!) richting de club.
Dwf invullen en uitslag doorgeven. Komende week worden teamleiders (voor zover die bekend zijn) als teammanager aan hun team in sportlink toegevoegd, zodat ze bij het digitaal wedstrijdformulier (dwf) kunnen.
Het dwf heeft afgelopen jaren veel zaken een stuk eenvoudiger gemaakt. Als teammanager kun je vanaf je telefoon bijna alles zelf regelen. Een gevolg hiervan is wel dat twee goede gewoonten er steeds vaker bij inschieten.
1 Laat als teamleider of plaatsvervanger (ruim) voor aanvang van de wedstrijd even je gezicht zien in de bestuurskamer. Dan weten we dat je er bent, en we kunnen nog even snel checken of alles op orde is. Wat maar weinig mensen weten: voor een verkeerd ingevuld dwf krijgen we als club een boete van de KNVB.
2 Kom ook na afloop van de wedstrijd even langs: om de uitslag door te geven en op die manier ook het dwf samen even af te ronden. Het kost je niet meer dan 1-2 minuten. Voor ons als jeugdbestuur is het ook prettig om op die manier zicht te houden op hoe alles verloopt.
Nieuw tenue? Het wedstrijdtenue van WV-HEDW is te koop bij de Voetbalshop op de Middenweg 261-265. Een volledig nieuw tenue kost 65 euro. Uiteraard kun je ook shirt, broek en kousen los kopen. Trainingskleding wordt, als daar behoefte aan is, per team geregeld. Teams bekostigen dit zelf; het is dus niet zo dat teams die je op de club in vol ornaat ziet rondlopen, dat van de club cadeau hebben gekregen; ze betalen dat allemaal zelf (met een bescheiden bijdrage van een sponsor).
Omgang met materiaal. Dit is een bericht dat vooral voor trainers bedoeld is, maar het betreft eigenlijk alle spelers en ouders – dus daarom ook alvast op deze plek.
Er raken gedurende het seizoen teveel ballen kwijt; teams kloppen te vaak aan met het verhaal dat ze te weinig ballen hebben of dat plotseling al hun ballen zoek zijn – terwijl iedereen in augustus is voorzien van een eigen locker met een cijferslot en een eigen set ballen. Natuurlijk willen we iedere hardwerkende trainer gewoon voorzien van het materiaal dat nodig is om een goede training te geven. Maar we moeten ook zorgvuldig omgaan met al dat kostbare, door contributie bekostigd materiaal.
Dat betekent voor dit seizoen het volgende. We voorzien ieder team begin september (eerder lukt helaas niet door problemen bij de leverancier, zie hierboven) van een eigen set ballen, een eigen locker en een eigen (nieuw) cijferslot. Daar moet het team het mee doen. Raken er ballen kwijt, dan zal het team (dus: de ouders) dat zelf moeten aanvullen. Dat aanvullen kan wel via de club (wij krijgen de ballen namelijk voor een veel gunstiger tarief dan particulieren), maar we willen en gaan dat niet allemaal meer met de mantel der liefde bedekken (bekostigen). Wie ballen zoek maakt, lost dat zelf op – een variant op ‘de vervuiler betaalt’.
Ballen die lek of afgetakeld zijn, kunnen zoals voorheen gewoon worden ingeleverd; die worden vervangen op kosten van de club.
VOG. Aan trainers en coaches melden we vast dat we komende weken zullen aankloppen voor een VOG (verklaring omtrent gedrag). De aanvraag daarvan kan eenvoudig en snel via een special portal van NOC-NSF, online, waar wij als club een eigen account voor hebben. Je kunt de link binnenkort tegemoet zien.
Vacature. Na jaren van trouwe dienst legt Farshad Farshadpour door privéomstandigheden zijn taken als lid van het jeugdbestuur komend jaar neer. We zijn op zoek naar een opvolger. Farshad had de JO11 t/m JO13 onder zijn hoede; een kind in die groep of affiniteit daarmee strekt tot voordeel, maar is niet noodzakelijk. Alle hulp is welkom. Dat geldt ook voor andere bestuurstaken: alle hulp is welkom. Als we het echt samen doen, is dat voor iedereen prettiger.
De vijf zittende jeugdbestuursleden zijn Daniel Koefoed (mini’s, breedteteams JO8-11), Daniel Nokes (selectieteams JO8-JO11), Marc Schlaghecke (selectieteams JO12-19 en a.i. breedteteams JO12-13), Marcel van Riessen (JO14-19) en Dennis Jullens (MO9-MO20).